Skip links

Verbeter je zichtbaarheid in Google met Structured Data

[ld_section_title title=”Verbeter je zichtbaarheid in Google met Structured Data” title_top_margin=”10″ title_bottom_margin=”0″ tag=”h1″ subtitle_top_margin=”0″ subtitle_bottom_margin=”10″ text_top_margin=”0″ text_bottom_margin=”0″ use_custom_fonts_title=”true”][/ld_section_title]

Je hebt vast wel eens gehoord van de term “structured data’  Het is onmisbaar voor een goede SEO-strategie. Maar wat houdt het precies in en hoe maak je hier optimaal gebruik van? Je leest het in dit artikel. 

Op dit moment is structured data nog geen directe rankingfactor van Google, maar het heeft indirect wel een hele grote invloed op jouw vindbaarheid. Structured data zorgt ervoor dat:

  • Je een betere zichtbaarheid krijgt in Google
  • Je een hogere Click Through Rate (CTR) bereikt
  • Zoekmachines de content op jouw website beter begrijpen

Een hoop voordelen dus! Toch wordt structured data nog niet door iedereen gebruikt, maar dit is de reden waarom jij het juist WEL zou moeten doen! Je kunt jezelf hiermee online onderscheiden, iets wat in deze tijd erg lastig is. In dit artikel leggen wij uit wat “structured data” precies inhoudt en hoe het bijdraagt aan het succes van jouw vindbaarheid in Google!

Wat is structured data?

Structured data is een gestandaardiseerde code die ingezet wordt om informatie over een bepaalde webpagina te geven. Met deze code kun je gedetailleerde informatie delen met Google over jouw website. Je structureert als het ware je content, zodat zoekmachines gemakkelijk kunnen bepalen waar jouw pagina’s over gaan.

Je weet nu wat structured data inhoudt, maar misschien klinkt het nog een beetje vaag in de oren. Daarom geven wij je in dit artikel uitgebreid antwoord op de volgende vragen, zodat jij na het lezen van dit artikel precies weet wat het inhoudt, hoe je het moet gebruiken en hoe je er succes mee behaalt!

  • Hoe heeft structured data een positieve invloed op je SEO-strategie?
  • Hoe implementeer je structured data in je website?

Hoe heeft structured data een positieve invloed op SEO?

Structured data wordt niet alleen ingezet om de content van jouw website beter te begrijpen. Het wordt ook gebruikt om uitgebreidere weergaven, ook wel “rich results”, te tonen in de zoekresultaten van Google.

Rich snippets helpen je opvallen in zoekresultaten. Het zijn verrijkingen op de normale zoekresultaten, zoals review-sterren en afbeeldingen. De meeste snippets zijn gewone zoekresultaten die je in Google tegenkomt zoals deze:

Met een pakkende titel en een leuke metabeschrijving kun je deze snippets aantrekkelijk maken, maar echt opvallen doen ze niet. Dus hoe zorg je nu dat deze saaie snippet verandert naar een “rich snippet”?

Hier komt dus structured data bij kijken. Door een stukje code toe te voegen aan je pagina’s zal jouw saaie snippet veranderen in een rich snippet en hierdoor veel meer opvallen tussen de zoekresultaten in Google! Jouw snippet zal er dan bijvoorbeeld zo uit komen te zien:

Dit valt toch veel meer op dan alleen een titel en een omschrijving? Je ziet bij deze snippet dus als extra: review-sterren en een afbeelding. Hierdoor is het zoekresultaat aantrekkelijker om op te klikken. Deze extra informatie resulteert dus in een hogere Click Through Rate (CTR). Er zijn nog veel meer snippets die je zou kunnen toevoegen zoals: locaties, prijzen van producten of tijden van evenementen. Verdiep je dus goed in wat voor soort snippet bij jouw website past.

Een speciale soort rich snippet is de “rich card”

Met rich cards krijgen websites een nieuwe mogelijkheid om op te vallen. Webeigenaren kunnen een rich card tonen in een carrousel tussen de zoekresultaten. Door structured data aan je nieuwsartikelen toe te voegen krijg je de kans om met deze artikelen in het “voorpaginanieuws”-carrousel getoond te worden. Deze rich cards vind je helemaal bovenaan in de zoekresultaten, perfect dus om op te vallen! Zie hieronder hoe een rich card eruit ziet:

Als laatst hebben we ook nog een “featured snippet” hiermee geeft Google direct antwoord op een zoekopdracht. Dit antwoord wordt boven de betaalde en organische zoekresultaten getoond en wordt daarom ook wel positie 0 genoemd.

Eigenlijk zorgen al deze vormen van rich snippets er dus voor om op te vallen in de zoekresultaten van Google. Structured data is hiermee dus geen directe rankingfactor voor een hogere positie in Google. Maar door het toevoegen van structured data maak je jouw snippets aantrekkelijker en zullen er meer bezoekers op jouw pagina klikken. Doordat veel mensen nu op jouw pagina klikken gaat Google jou als relevant beschouwen en hierdoor kan je wel een hogere ranking krijgen!

Hoe implementeer je structured data?

Al die extra stukjes informatie die in de snippet worden getoond zijn natuurlijk erg leuk, maar hoe krijg je dit nu bij je eigen website voor elkaar? Zoals hierboven beschreven kun je gebruik maken van structured data door een stukje code toe te voegen aan een pagina van je website. Dit stukje code zal ervoor zorgen dat jouw snippet verandert in een rich snippet.

Maar hoe voeg je dit stukje code toe? Gelukkig hoef je deze code niet zelf te schrijven. Er is namelijk een lijst van alle structured data types te vinden op schema.org. Dit schema is ontstaan in samenwerking met Google, Microsoft en Yandex. Op deze lijst kun je een groot aanbod aan codes vinden die de grootste zoekmachines verstaan. Je kunt deze codes kopiëren en toevoegen aan de juiste pagina.

Welke structured data types moet je gebruiken?

Welke types je het beste kunt gebruiken is afhankelijk van het soort bedrijf of website. De volgende vier types zijn het meest relevant om toe te voegen:

  • Organization
  • LocalBusiness
  • Product
  • Service

Door deze data types te implementeren in je webpagina krijg je deze informatie uitgebreid te zien in de snippets. Voor een webshop met veel producten is het product-type erg handig om te gebruiken. Wil je lokaal beter gevonden worden? Dan is het LocalBusiness type erg handig, want hiermee verbeter je de lokale zoekprestaties van je bedrijf. Je krijgt dan bijvoorbeeld een vertoning tussen de eerste drie plaatsen in de Google Local Pack zoals je hieronder ziet:

Hoe vind je de juiste data types?

Ben je niet thuis in de wereld van websites dan kun je dit beter aan een developer overlaten, maar als je het zelf wilt regelen dan volgt hier een uitleg. Als je structured data wilt toevoegen aan je website dan typ je in de zoekbalk op schema.org.nl in het type data dat je in je rich snippet getoond wilt hebben. Bijvoorbeeld “product-data” Er verschijnt dan een tabel met alle soorten properties (informatie) die je kunt toevoegen aan je pagina die te maken hebben met het onderwerp product. Properties voor een product zijn bijvoorbeeld de prijs en de beoordeling van consumenten.

Vervolgens klik je op “microdata” om de HTML-code te zien. In deze code kun je dan de verschillende properties invullen die je getoond wilt hebben in je snippet. Als je niet weet wat een property betekent dan kun je dit opzoeken in de tabel. Als je klaar bent met het invullen van de gegevens dan kun je de code in je webpagina plakken.

Je kunt de implementatie eenvoudig controleren met de Structured Data testing tool van Google. Je kunt hier de URL van je webpagina invoeren en deze tool controleert dan of de code goed werkt of dat er nog elementen ontbreken of verkeerd staat.

Als je het eenmaal doorhebt is het niet heel moeilijk, maar het vereist wel wat ervaring en kennis. Je kunt het daarom ook overlaten aan een developer. Dan weet je zeker dat het goed gaat en hoef je er zelf geen tijd in te steken.

Aan de slag met structured data

Nu je dit artikel gelezen hebt weet je wat structured data is, wat de positieve effecten zijn voor je SEO-strategie, hoe je het kunt implementeren (of laten implementeren) en hoe je kan checken of het werkt. Tijd om aan de slag te gaan dus! Want het implementeren van structured data kan je veel voordelen opleveren.

Je website wordt uitgebreider, groter en duidelijker getoond in de zoekresultaten van Google en zal hierdoor meer opvallen dan concurrerende websites die dit niet doen. Daarbij komt ook kijken dat zoekmachines de inhoud van jouw website beter begrijpen. Het heeft dus twee grote voordelen waar je zeker gebruik van moet maken!

Maak je nog geen gebruik van structured data en wil je dit wel graag doen? Wij helpen je graag! Of je het nu zelf wilt implementeren of wilt laten doen door professionals, wij staan voor je klaar met hulp en advies. Neem vrijblijvend contact op via de onderstaande button.

 

Leave a comment